Akram Nordin

Jumaat 10/6/2011 yang lalu, Allah telah mengizinkan saya untuk menghadiri satu ceramah bersempena dengan Program 'My Heart' by Ustaz Raihan di Surau Al-Ittifaq , Taman Keramat Permai. Ceramah ni banyak menekan bahawa pentingnya kita menjaga hati kita.

Reasons?

Okay let start dengan apa yang saya dapat walaupun tidak banyak sangat dapat ditangkap:

1. Hati itu ibarat raja yang mentadbir seluruh jasad.
Sahabat dan sahabiah saya mesti pernah dengar hadith Rasulullah S.A.W yang bersabda:

"Ketahuilah bahwa didalam tubuh manusia itu terdapat segumpal daging. Apabila baik daging itu, maka seluruh tubuh menjadi baik. Dan apabila rusak daging itu, maka akan rusak seluruh tubuh. Sesungguhnya daging dimaksud adalah hati".

Nak kata dekat sini,hati mengawal jasad kita.Sekiranya kita x bimbing hati kita dengan betul,

2. Berlakunya pertarungan antara roh dan nafsu dalam hati

Roh dengan nafsu memang tidak sebulu.Nafsu sentiasa diiringi oleh Syaitan yang sentiasa cuba menyesatkan manusia dengan godaan dunia.Kalau tenaga nafsu ialah Syaitan.Bagaimana roh nak lawan balik tenaga nafsu tu? Hohoho.Kitalah yang kena bagi tenaga dekat roh dengan sentiasa memperbanyakkan amalan kita kepada Allah.



Dalam ceramah tu juga, Ustaz bagitahu ada perkara yang baik kalau kita excessive buat boleh jadi penyakit hati yang saya ingat:

1. Banyak makan.

Yup.Banyak makan.Kenapa? Cuba kita try fikir secara saintifik.Bila makan banyak,kita akan terlalu kenyang.Bila terlalu kenyang,kita jadi MALAS.Malas nak bergerak,malas nak buat kerja,malas tu,malas ni dan apa-apa kaitan dengan MALAS.Then berlakulah kelalaian untuk beribadat.Rasulullah S.A.W pernah menasihatkan kita cara nak makan ialah 1/3 untuk makanan,1/3 untuk minuman, dan 1/3 untuk angin.

2.Banyak cakap.

Rasulullah S.A.W bersabda kepada kita:

"Sesiapa yang banyak bercakap banyaklah kesalahannya, sesiapa yang banyak kesalahannya banyaklah dosanya, api nerakalah yang layak untuk dirinya." (Hadis riwayat Baihaqi).

Maka eloklah kita diam dan jaga lidah kita dengan sebaiknya.Hal ini kerana lidah ini ibarat pedang yang tajam.Andai kita banyak bercakap,kita sendiri akan terkena juga akhirnya dengan apa kita cakap.

3.Marah.

Marah itu boleh tapi ikut keadaan mana yang boleh marah.Kalaulah kita marah dengan perkara yang tidak sepatutnya dimarahi boleh mengundang bahaya.Kadang-kadang banyak marah boleh bawa banyak penyakit.Marah yang dibolehkan menurut apa yang Rasulullah S.A.W kata ialah ketika maruah agama Islam tercalar.Rasulullah S.A.W telah beritahu kita kalau kita terlalu marah,cara yang paling mudah ialah berwudhu' kerana bila kita marah,syaitan menggoda kita lagi dan sesungguhnya syaitan dicipta daripada api dan cara menghilangkan api ialah dengan air.

Di dalam ceramah itu ada diberitahu ada 5 perkara yang boleh mengubat hati namun saya susun mengikut potongan lirik lagu Tombo Ati iaitu:

Yang pertama,baca Al-Quran dan maknanya
Yang kedua, solat malam dirikanlah
Yang ketiga, Berkumpulah dengan orang soleh
Yang keempat, perbanyaklah berpuasa
Yang kelima, dzikir malam berpanjanglah

Salah satunya siapa bisa menjalani
Moga-moga gusti ALLAH mencukupi


Kesimpulannya yang saya dapat huraikan ialah apa-apa yang berlaku,ia bermula dengan hati.Sekiranya kita tidak jaga hati,maka rosaklah kehidupan.Banyakkanlah amalan.Insya-Allah,Allah membantu kita untuk beristiqamah ke arah jalan untuk mendapat syurga.


0 Responses

Post a Comment