Akram Nordin
Pernahkah anda menonton filem Kung Fu Panda?If yes.Petik jari.If no.silalah tonton ye!!!!

Bagi yang dah tengok cerita 2 mesti korang tau ada suatu babak bila mana Po the Panda mendapat scroll yang dikatakan akan mendapat kuasa yang terulung untuk menyelamatkan dunia daripada diserang oleh Tai Lung.Namun apabila dibuka,cumalah sebuah cermin kosong yang sudah digulung.Tidak ada tulisan,tidak ada kata-kata hikmat.KOSONG!!! ZERO!!! NOTHING!!!.

Dengan perasaan dukacita,tuan gurunya mengarahkan Po bantu rakan-rakanya mengosongkan kampung halaman sebelum diserang oleh Tai Lung dan hanya tuan gurunya yang boleh melawannya.Ketika Po sampai ke kampung halaman,ayahnya meminta Po untuk meneruskan tradisi keluarganya untuk menjual mee yang sedap.Sambil memujuk anaknya yang dukacita,ayah Po memberitahu ramuan rahsia masakan mee yang dibuatnya.Ayahnya berkata bahawa tiada rahsia ramuannya, hanya usaha dan kasih sayang dalam mee tu.

Bila Po dengar apa yang dikata oleh ayahnya,dia berfikir lalu membuka scroll yang hanya mempunyai cermin yang kosong.Dia sedar bahawa apa yang scroll itu ingin beritahu.Iaitu percaya terhadap diri sendiri yang anda boleh lakukannya.

Selepas mendapat itu, dia menuju ke tempat dia belajar Kung Fu untuk mengalahkan Tai Lung setelah dia tahu bahawa tuan gurunya telah tewas dalam pertempuran tersebut.Tai Lung terus menuju ke arah apabila mendapat tahu Po mempunyai scroll kuasa terulung tersebut.Maka berlakulah pertempuran antara mereka berdua untuk mendapatkan scroll tersebut.Malang tidak berbau terjadi apabila Tai Lung dapat mendapat scroll itu.TUNGGU!!! cerita x habis lagi.Apabila Tai Lung membuka scroll itu,dia hanya melihat sebuah cermin yang kosong.Dia rasa dirinya tertipu lalu Po beritahu apa maksud tersirat yang ingin scroll itu katakan.Kemarahan Tai Lung semakin membara apabila dapat tahu dirinya tertipu lalu terus mengasak Po.Namun,Po dengan mudah berjaya mengalahkan Tai Lung.After that,kampung halamannya selamat.

-End of Story-

Apa yang saya nak sampaikan ialah pengajaran yang dapat daripada babak cerita tersebut.Iaitu the power of 'BELIEVE THAT YOU CAN DO IT'.Pernahkah anda gagal dalam mendapatkan suatu yang anda inginkan? Mestilah pernah.Tidak ada seorang pun yang tidak pernah gagal dalam hidup dan tidak ada seorang pun nak kegagalan itu berulang.In order to that,we must believe that we can do it even if we try over and over again.Even if you tired,there is someone can help go through with it especially Allah S.W.T,Our Almighty Teacher and Helper.Therefore let us try build our confidence in ourselves and enjoy your life






2 Responses
  1. "Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift"


  2. Akram Nordin Says:

    Ya betul 2.let bygones be bygones.


Post a Comment